FOLLOWERS

Thursday 28 May 2009

PARLIMEN LADANG KEKAL MILIK PAS ; KATA HAKIM : ADIL KE?


Utusan Malaysia

Mahkamah isytihar kerusi Ladang tetap milik Pas
28/05/2009 5:08pm

PUTRAJAYA 28 Mei — Mahkamah Persekutuan hari ini mengisytiharkan kerusi Dewan Undangan Negeri Terengganu kawasan Ladang tetap milik Pas setelah mengetepikan rayuan Barisan Nasional Terengganu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi menolak petisyennya mencabar keputusan pilihan raya umum ke-12.

Dalam penghakimannya, Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Richard Malanjum, yang bersidang bersama Hakim, Datuk S.Augustine Paul dan Datuk Zulkefli Ahmad Makinudin, mendapati tidak ada perbezaan besar daripada segi undi pos yang dikira memandangkan hanya tiga undi pos yang mungkin disalah kira dan ditolak disebabkan nombor siri yang tidak sama.

“Tiga undi ini tidak mengatasi majoriti 31 undi yang diperoleh responden (Datuk Tengku Hassan Tengku Omar daripada Pas). Oleh itu, keputusan Hakim Pilihan Raya itu dikekalkan,” katanya dalam penghakiman yang dibacakan oleh Timbalan Pendaftar Mahkamah Persekutuan Surita Budin. - Bernama

Penghuni Gua : Dengan keputusaan mahkamah ini adakah PAS , DAP dan PKR mahu menerimanya atau menolak keputusan ini. Adilkah keputusan ini pada PAS.

2. Adakah keputusan ini dipengaruhi oleh BN/UMBO atau dipengaruhi PAS, DAP atau PKR?. Adakah keputusan ini ditentukan oelh BN/UMNO atau oleh PR ?

3. Adakah YAA Hakim tidak adil dan dipengaruhi?

4. PG pohon jawapan dan reaksi dari Ustat Mahfuz, Prof Aziz Bari dan Peguam Hanifa Maidin.

5. Boleh percaya ke keputusan YAA Hakim ini. Katanya PR tak percaya lagi kepada sistem kehakiman kita. Adakah PR akan terima keputusan ini?

6. Kalau dari segi prinsipnya PR tidak boleh menerima keputusan ini kerana keputusan Badan kehakiman sudah banyak kali dipertikai dan dikatakan oleh mereka ini sudah tidak dipercayai lagi. Dalam kes ini bagaimana?.

7. Jawapan kepada soalan ini ialah : Keputusan ini akan diterima oleh PAS sebab memihak kepadanya. Keputusan ini adil kerana memihak kepadanya. Jika sebaliknya , maka keluarlah pandangan bodoh dari mereka di atas seperti YAA Hakim tidak adil, YAA Hakim rasuah, dipengaruhi, memihak, tidak perlembagaan, tidak demokratik, tidak memikirkan hak rakyat dan berbagai lagi lagi kata-kata nista yang tidak sepatutnya dikeluarkan oleh mereka yang dikatakan bijak pandai dan alim ini.

8. Jika kalah maka berjela lah fitnah dan kata nista.

9. Macamana sekarang ?. Tak nak mogok lapar di Terengganu ke kerana ini. Atau baring di atas jalanraya depan wisma kerajaan negeri di jalan ladang tu? Atau baring di atas jalanraya depan Stadium atau di depan ibu pejabat polis Kontinjen Terengganu kerana keputusan ini?

10. Inilah mereka yang mempunyai satu telinga dan 2 lidah. Bila menang, kemetot tak berbunyi sepatah haram.

No comments:

Post a Comment

PETA PELAYAR