FOLLOWERS

Saturday 16 May 2009

BUBAR DUN KEHENDAK RAKYAT ? YE KE ?


Rencana Utusan Malaysia
16 mei 2009

1. Pengundi kawasan Parlimen Bukit Gantang, Perak sudah mengharungi dua kali pilihan raya, apakah akan diadakan pilihan raya negeri pula dalam masa terdekat ini?

2. JIKA Datuk Sagor dan Datuk Maharajalela masih hidup, apa agaknya perasaan mereka menyaksikan satu demi satu 'tragedi' politik yang berlaku di Perak.

3. Darah pejuang bangsa yang tumpah di bumi Perak itu pastinya panas lantaran perjuangannya membebaskan negeri bijih timah itu daripada belenggu penjajah seolah-olah tidak dihargai.

4. Maruah negeri Perak Darul Ridzuan yang bertitik tolak daripada darah, keringat dan air mata pejuang-pejuang bangsa, kini dicabar dan tercabar.

5. Institusi raja-raja Melayu di negeri itu yang pernah diperlekeh serta dihina oleh Residen British, JWW Birch kini mengulangi 'ruang gelapnya.'

6. Cuma senario terbaru berbeza. Jika lebih seratus tahun lalu, kesilapan Raja Abdullah meminta pertolongan 'orang asing' untuk diangkat ke takhta sultan mengundang 'bencana sedemikian rupa, ia bukan seperti sekarang.Peristiwa bersejarah yang membawa kepada termeterai Perjanjian Pangkor sekali gus mengiktiraf kehadiran Residen British sebagai penasihat itu bukan cerita lapuk.

7. Ia bukan juga jajaan penglipur lara untuk menyedapkan halwa telinga anak bangsa. Hakikatnya, perjanjian yang membawa kepada tragedi itu sarat dengan pengajaran dan relevan dengan perkembangan semasa.

8. Ia menjadi panduan agar sejarah hitam itu tidak berulang. Sebab itu apabila memperkatakan tentang senario politik terkini di Perak, banyak perkara yang mesti direnung. Jalan penyelesaiannya juga bukan boleh dilaksanakan sesedap rasa. Ia mesti mengambil kira pelbagai faktor serta cara termasuk kehendak rakyat selain tidak meminggirkan peraturan sedia ada.

9. Paling lantang diperkatakan ialah desakan supaya Dewan Undangan Negeri (DUN) dibubarkan bagi memberi laluan kepada pilihan raya negeri.Desakan yang dibincangkan di pelbagai peringkat hatta di kedai kopi itu menggunakan alasan mengembalikan hak rakyat untuk memilih kerajaan yang mereka inginkan.

10. Kata mereka, rakyat Perak tidak senang dengan kemelut sekarang, justeru DUN perlu dibubarkan supaya mereka dapat 'menyenangkan hati' dengan membuang undi memilih kerajaan negeri yang mereka inginkan. Kata mereka, rakyat tidak mahu tahu mengenai undi tidak percaya atau undi percaya - rakyat juga tidak tahu tentang keputusan mahkamah.

11. Menurut mereka, hanya satu yang rakyat inginkan, tidak lain tidak bukan -- pilihan raya negeri.
Persoalannya, adakah semua rakyat Perak berhasrat sedemikian rupa? Jika keinginan mereka sebegitu, apakah puncanya?

12. Dan adakah barisan pemimpin yang dipilih baik di pihak pembangkang mahupun kerajaan semasa Pilihan Raya Umum Ke-12 Mac tahun lalu bukan menggambarkan hasrat rakyat Perak yang sebenar? Jika barisan pemimpin itu adalah pilihan rakyat, maka di mana rasionalnya desakan diadakan pilihan raya negeri?

13. Atau sebenarnya, permintaan supaya DUN dibubarkan sebenarnya mewakili hasrat barisan pemimpin kecewa lantaran mereka tidak lagi mempunyai suara majoriti?

14. Lantas mereka menjadikan rakyat sebagai alasan untuk melontarkan desakan sambil mengetahui bahawa kemenangan berkemungkinan besar memihak kepada pakatan pembangkang. Menggunakan alasan kehendak rakyat itu juga, pilihan lain seperti membawa usul undi tidak percaya terhadap kerajaan negeri dan menyerahkan kepada budi bicara sultan untuk membuat keputusan diketepikan begitu sahaja.

15. Mengapa kumpulan pendesak itu hanya fokus kepada satu jalan? Adakah kerana dua jalan lain itu diketahui dengan jelas tidak akan memihak kepada mereka?

16. Jika sidang DUN dipanggil untuk menentukan siapa yang layak menjadi menteri besar atau pihak mana layak menerajui kerajaan negeri, apa agaknya keputusan yang diperoleh?

17. Begitu juga jika Sultan Perak, Sultan Azlan Shah diminta memutuskan berhubung pembubaran DUN, apakah jawapannya?

18. Dan jika diadakan pilihan raya negeri, biar pun melibatkan kos yang tinggi dan mengganggu urusan seharian penduduk di negeri itu, bagaimana pula keputusannya?

19. Yang pasti, jawapan bagi dua persoalan sudah diketahui, manakala untuk menentukan kalah menang, perlu diadakan pilihan raya kecil baru diketahui hasilnya. Menyedari hal itu, maka tidak hairanlah jika yang didendang dan dicanang hanya berkaitan desakan diadakan pilihan raya negeri.

20. Manakala dua lagi alternatif yang mematuhi peraturan dan undang-undang cuba 'disembunyikan'.Dan mengetahui itulah pilihan terbaik kepada pakatan pembangkang, maka satu demi satu onar dan masalah ditimbulkan supaya keadaan di Perak dilihat tidak menentu sehingga menuntut pilihan raya negeri diadakan.

21. Jika keadaan di negeri itu aman dan tenteram tanpa pergolakan yang bukan sahaja sengaja diada-adakan malah dicetuskan secara berterusan, sudah tentu desakan seperti itu tidak akan berlaku.Malah, orang luar yang lebih sudu daripada kuah pasti tidak akan membuat bising menuntut rakyat negeri Perak diberi hak membuang undi.

22. Tentunya orang luar tidak akan menjadi begitu arif seperti sekarang perihal politik di Perak sehingga sanggup bergolek dan menyerbu serta membuat bantahan sehingga menimbulkan kekecohan sidang DUN.Kekecohan 'tiruan' itu jika dibiarkan terlalu lama sememangnya akan merosakkan Perak dari segi politik, ekonomi dan paling penting pasti menjejaskan keharmonian kaum di situ.

23. Lebih daripada itu, untuk membolehkan matlamat menghalalkan cara, maka dua alternatif yang bukan memihak kepada pakatan pembangkang tidak diuar-uarkan.Begitu juga rundingan dengan kerajaan Barisan Nasional untuk menurunkan suhu panas politik di Perak tidak dipermain-mainkan.

24. Lantaran, ketika cadangan bertemu dan berbincang diketengahkan, desakan pembubaran DUN terus berkumandang. Lebih pelik lagi seperti tidak mengetahui peraturan, muncullah pelbagai saranan dan kenyataan berhubung perkara itu.

25. Sedangkan dunia amat mengetahui tanpa restu Sultan Perak, Sultan Azlah Shah, desakan itu tidak akan menjadi kenyataan.

Penghuni Gua : Malas nak tulis / mengulas hari ini. Cuma terpandang rencana dari Utusan Malaysia yang baik analisisnya. Dipaparkan untuk bacaan dan pertimbangan kita semua.

2. Kesimpulan yang dapat dibuat oleh PG juga ialah : Jangan nak menjual bahawa Bubar DUN kehendak rakyat. Sudahlah. Jangan dok menipu lagi dengan menjual rakyat. Bubar DUN kehendak PR. Itu aje. Banyak pilihan yangada. Disorokkan. Itu kerja munafik namanya. Jadi jangan perbodohkan rakyat.

5 comments:

  1. Masih belum terlambat untuk membetulkan keadaan ... pilihanraya! serahkan pada rakyat buat keputusan ... adil untuk semua pihak ... kalau benar dakwaan BN bahawa mereka mendapat sokongan majoriti ... apa perlu ditakutkan? Nescaya rakyat akan memberi sokongan majoriti kepada mereka ... Ni tak ... kuat labun saja ... ajak buat pilihanraya kecut ... kuasa nak ... kemampuan elek!!! Lepaih ni depa nak salahkan sultan pulak sebab
    lantik depa jadi MB palsu sebelum MB sah letak jawatan ... apa ceghite ni Yeop?

    ReplyDelete
  2. betul,bubar dun bukan 100% menguntungkan PR,kalau majoriti rakyat sokong BN atau BN pakai pengundi hantu pun PR tetap kalah.Tapi cara ini baru adil dan demokrasi.

    ReplyDelete
  3. Anonymous said...

    Masih belum terlambat untuk membetulkan keadaan ... pilihanraya!

    Aik,cerita kencang nampak?...dah banyak bayar income tax ke...banyak duit ni...meniaga untung kot...bak mai sikit kat aku,boleh tolong sedara yang kena buang kerja sebab manager cina kat kilang dia tutup operation.

    Ke...ni orang keja gomen tapi sokong pembangkang ni...mana kisah ni semua..janji bounus dan loan bank senang dapat...

    ReplyDelete
  4. Bukan macam tu kak ... abang ... kalau dalam keadaan sekarang pun pentadbiran tak boleh jalan juga asyik mahkamah... DUN ... mahkamah DUN bila nak selesai .... pelabur pun lari .... kita perlu kerajaan yang stabil ... duit banyak pun apa guna ... hati tatak senang wooo!!! masuk mahkamah pun bukan percuma ... banyak pakai duit wooo!!! sapa mau bayar? rakyat jugak! menang jadi arang kalah jadi abu ... seri jadi? huru-hara...

    ReplyDelete
  5. Nampaknya, rakyat tidak faham perlembagaan. Buat apa hendak buar DUN bila majoriti ada ditangan? Kenapa Dato Seri Nizar tidak bubar DUN sebaik menjadi MB pada awalnya? Bodohlah nak bubar DUN bila ada majoriti. Bila tiada lagi majoriti, beliau mendesak Sultan bubar DUN? Bukankah itu untuk BN usulkan kepada Sultan bukan pihak yang minoriti. namun bodohlah BN jika mengusul kepada Sultan DUN dibubar sedangkan pihak BN ada majoriti.

    Bukankah kuasa bubar DUN hak Sultan? Maka bubar DUN bukan lagi suatu opsyen bilamana Sultan tidak perkenankan DUN dibubar. Ini juga tidak difahami setengah “pakar-pakar perlembagaan” - apatah lagi yang lain-lain. Bukan juga suatu opsyen untuk MB Dato Nizar enggan letak jawatan bila Tuanku titah Dato Nizar letak jawatan dibawah fasal 16 (6) Undang2 Tubuh Perak dan Sultan tentunya berhak menyingkir MB Dato Nizar bila beliau "berdegil.".
    Kenapa BN wajib bubar DUN sedangkan BN ada majoriti?
    Kenapa DUN Kedah dan DUN Selangor tidak dibubar dahulu? Bukankah itu tindakan bodoh?

    Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin
    Pensyarah IIUM

    ReplyDelete

PETA PELAYAR