FOLLOWERS

Monday 25 May 2009

AMARAN PM : HINDRAF JANGAN TERLEBIH HAD


Utusan Malaysia

Ada had bersuara - Perdana Menteri


KUALA LUMPUR 24 Mei - Perdana Menteri mengingatkan para pemimpin pertubuhan haram Hindraf yang baru dibebaskan daripada tahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) bahawa "ada had dari segi apa yang boleh disuarakan".


Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, disebabkan kenyataan keterlaluan pihak tersebut, kerajaan akan mengikuti perkembangan aktiviti mereka sebelum memutuskan untuk penahanan semula atau sebaliknya.


Namun, tambahnya, jika ia berlaku, maka diharap rakyat faham keperluan tindakan itu dan tidak mempersalahkan kerajaan. "Itu saya tidak tahu (penahanan semula), kita tengok pada perkembangan.Berita lanjut : KLIK

Penghuni Gua : Pada pandangan PG dari apa telah dilakukan oleh bekas tahanan ISA dari Hindraf tersebut telah melebihi had.


2. Kepada PM , tidak memerlukan lagi diberi amaran demi amaran. Sekarang adalah masa untuk bertindak dan bukan lagi tindakan untuk mengambil hati. Kesemua mereka ini bukan orang bodoh dan boleh diberi amaran. Hindraf adalah pertubuhan haram. hanya tindakan yang jitu dan amat tegas perlu diambil sesegera mungkin bagi menguburkan terus Hindraf dari buni Malaysia seperti mana kita menghapuskan PKM, Al Maunah , JI dan sebagainya.


3. Mengapa Hindraf perlu diberi layanan yang istimewa berbanding pertubuhan haram melayu yang lain?. PG bukan bercakap perkara racist tetapi kenyataan. Mengapa JI dan al maunah dan al arqam contohnya , kita mengambil tindakan sehingga mereka tidak lagi bernafas dan begitu keras sekali?


5. Megapa Hindraf boleh mendapat layanan VIP. Sebahagian mereka walaupun telah memukul dan mencedera parahkan pegawai kanan polis boleh dilepaskan begitu sahaja? Yang di tahan ISA dengan senang di bebaskan.


6. ISA adalah satu akta yang istimewa dan digubal dengan khas mengikut perlembagaan. Ia dibuat khas dan istimewa serta amat berlainan dengan undang-undang dan akta yang lain, untuk menghadapi keadaan yang khas dan istimewa juga.


7. Jadi jika akta ini akta khas, istimewa dan digubal secara khas dan juga istemewa juga bagi menghadapi keadaan yang khas dan khusus : maka jika kerajaan telah memutuskan untuk mengambil tindakan kepada kumpulan ini atau pun kumpulan lain juga maka ia telah mengambil kira keadaan khas dan istimewa yang ujud sesuai dengan keadaan undang-undang ini.


8.Jadi apabila sudah digunakan jangan sewenangnya pemimpin hindraf yang ditahan di bawah ISA diberi kelonggaran dan dilepaskan denganbegitu mudah dan melalui satu syarat yang menima selepas di bebaskan. Jadi dengan cara begini, kini dan dimasa akan datang orang tidak melihat dan takut lagi undang khas dan istimewa ini. Jadi jangan lagi membuat tindakan yang boleh menghilangkan keadaan istimewa dan khanya.


9. Sekali lagi, kerajaan perlu bertindak segera dan dengan tindakan yang paling keras terhadap hindraf kerana hindraf sudah lama terlebih hadnya. Kami dah mula hilang sabar dan hindraf ini pada pandangan PG begitu mengjengkelkan sekali. Hindraf ini lebih kurang sama dengan LTTE di Sri Lanka yang perlu dibenteras hingga ke akar umbi Malaysia.


10. Bertindaklah segera PM. Undi kami lebih besar dari beberapa kerat undi hindraf yang tidak akan berubah walau apa pun yang kerajaan lakukan.


11. Jangan hanya kerana memikirkan kelangsungan pemerintahan maka perkara keselamatan dikesampingkan. Undi kami yang akan menentukan kelangsungan hidup kerajaan . Bukan undi pengkhianat ini.

12. Kata-kata penyair dan pengarang buku Fountains of Faith, William Arthur Ward pernah menulis . Ia perlu dihayati oleh kerajaan dalam melayani hindraf : Beliau menulis :

"Seorang pesimis merungut mengenai angin, seorang optimis mengharapkan angin akan berubah haluan tetapi seorang realis menyesuaikan bahteranya dengan keadaan angin."

No comments:

Post a Comment

PETA PELAYAR