FOLLOWERS

Sunday 17 May 2009

Menilai Uthayakumar : Awang Selamat

Utusan Malaysia

Awang tidak terkejut dengan reaksi pemimpin pertubuhan haram Hindraf, P. Uthayakumar selepas dibebaskan daripada tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), baru-baru ini.

Menurut Uthayakumar, beliau tidak akan berterima kasih kepada kerajaan kerana bertindak membebaskannya (lebih awal daripada tempoh sepatutnya iaitu dua tahun). Beliau mendakwa tidak melakukan apa-apa kesalahan dan penahanannya itu dibuat tidak mengikut undang-undang.

Seperti yang ditegaskan oleh Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin Tun Hussein bahawa kerajaan tidak mengharapkan penghargaan dan ucapan terima kasih daripada tahanan ISA yang dibebaskan, ramai juga tidak terfikir orang seperti Uthayakumar akan berbuat demikian.

Beliau juga sengaja membiarkan rambut dan janggutnya panjang sebagai protes terhadap ISA. Awang hanya senyum. Biarlah apa sahaja reaksi dan protes yang mahu ditunjukkan, rakyat boleh menilai dengan baik.

Tetapi Awang juga ada reaksi tersendiri. Pertama, Awang sedikitpun tidak teruja dengan pembebasannya. Kedua, Awang percaya ramai yang tidak akan lupa mudarat yang telah Hindraf lakukan. Beberapa siri perhimpunan haram yang mereka anjurkan ternyata ganas termasuk memukul anggota polis yang menjalankan tugas. Peniaga terpaksa menutup kedai, pemandu teksi ketakutan dan aktiviti pelancongan di ibu negara terjejas teruk.

Lebih daripada itu, kempen dan fitnah yang dilemparkan termasuk di luar negara, adalah keterlaluan. Siapa yang menuduh kerajaan melakukan penghapusan etnik dan bermacam lagi yang tidak boleh diterima dek akal? Siapa sebenarnya yang mengamalkan semangat perkauman melampau kalau bukan Hindraf, nyaris mencetuskan tindak balas orang Melayu (yang dikhuatiri mencetuskan ketegangan kaum), seandainya kerajaan tidak bertindak cepat menahan mereka di bawah ISA.

Malah ada fakta yang dijaja ke serata dunia oleh Hindraf kononnya kaum India paling miskin di negara ini juga didapati tidak benar. Berdasarkan kajian UNDP, yang paling miskin dan bilangan miskin teramai, adalah daripada kalangan orang Melayu. Sepatutnya orang Melayu yang banyak beralah dan kompromi kepada kaum lain, lebih berhak untuk merusuh.
Bayangkan sampai hari ini setelah lebih 50 tahun merdeka, Melayu adalah kaum majoriti tetapi ada kaum minoriti yang menguasai kekayaan negara. Orang Melayu jugalah yang paling ramai ditahan ISA sejak dulu lagi tetapi tidakpun dijadikan isu perkauman.

Maka dalam isu Hindraf ini, selagi para pemimpinnya tidak meminta maaf terhadap apa yang telah dilakukan, jangan harap Awang dan ramai lagi rakyat Malaysia akan mengubah pendirian dan persepsi terhadap pertubuhan haram itu. Haram tetap haram.

Anehnya MIC, parti komponen BN menawarkan diri untuk bekerjasama dengan Hindraf, yang boleh mengundang pelbagai tafsiran.

Apa pun, semoga Hindraf mendapat pengajaran bernilai daripada tindakan pihak berkuasa. Janganlah lagi mengambil mudah dan menyalahgunakan demokrasi untuk kepentingan sendiri. Bumi Malaysia ini bertuah untuk semua kaum termasuk golongan minoriti. Tetapi jika merasakan sebaliknya, sesiapa sahaja bebas untuk berhijrah ke negara lain yang difikirkan lebih baik. Tepuk dada, tanya selera.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT


Penghuni Gua : Kumpulan tak sedar di untung. Mana pejuang kepada penjenayah ini yang setakat ini tidak pernah bersuara ke atas kecederaan parah seorang pegawai polis di kepala dan kemudian kes / tuduhan ditarik semula ke atas beberapa penyokong Hindraf yang melakukannya ?

2. Mana suara SUHAKAM yang begitu beriya berjuang untuk kebebasan Hak Asasi di Malaysia ? Mana Subramaniam yang menjaja dan membuat enquiry awam kerana di katakan polis melakukan keganasan. Adakah SUHAKAM juga racist? Mana majlis Peguam, mana NGOs yang berapi-rapi memperjuangkan hak asasi ini. Sepatah tak berbunyi.

3. Sampai hari ini, PG rasa nak muntah hijau bila melihat pertubuhan dan pemimpin hak asasi ini samada melihatnya atau membaca komen atau tulisan mereka.
4. Memang , sambil menulis ini pun , masih rasa nak muntah. Pernah sekali SUHAKAM/ Subramaniam atau T. Murugiah ( Ketau penyerbu bilik mayat / dah dipecat dari PPP ) ini melawat dan bertanya khabar tentang pegawai polis ini.

5. Pernahkah mereka datang dan berkata " Hello " kepada pegawai polis ini.

6. Tak ada. Suara syaitan dari mulut pertubuhan ini tidak ada langsung berbunyi. Sebabnya ? RACIST.

1 comment:

  1. ni la dianya...

    jenis yg x berterima kasih.

    jenis bagi betis nk peha.


    ~green hornet~

    ReplyDelete

PETA PELAYAR