FOLLOWERS

Friday 29 May 2009

AH LONG / CETI : PANDANGAN PROF DR ABD RANI BIN KAMARUDDIN : UIAM


1. Undang-Undang lebih pada cukup. ISA, LLPK dan popo... Undang-Undang lebih pada cukup. ISA, LLPK dan popoc, Kanun keseksaan - sikap beri muka ini lah yang menjadikan segelintir mereka naik tocang.

2. Dengan LLPK sepatutnya sudah tidak ada lagi dah pengedar dan pendana dadah. Dengan adanya lagi keldai dadah bermakna mastermind-master mind tersebut seolah-olahnya kebal undang-undang atau gagal dikesan - memang tak logiklah.

3. Sebenarnya, ramai orang akan menghadapi cash flow pada masa dan waktu tertentu. Nak pinjam bank memang tak lepas, nak gadai emas takde pula emas atau kalau adapun, tak daya nak tebus semula. Selagi keadaan ini ada, along tetap akan ada ruang untuk membuat untung sebab along saja mampu memberikan pinjaman namun sandarannya ialah kalau gagal bayar "nyawa melayang atau badan dilunyaikan".

3. Tidak guna mengutuk along, janganlah pinjam kalau tahu tak bole bayar mengikut jadual dan kadar along. Apa pun kalau bukan kepada along kepada siapa pula mereka ini nak pinjam?Apa penyelesaiannya? - Itu yang paling penting.

4. Saya cadangkan, mereka-mereka (peminjam)ini diberi kredit mudah melalui potongan EPF mereka dalam melalui saat-saat getir dimana kawanpun tak sanggup tolong. Kerajaan banyak mengeluarkan belanja terhadap sistem keadilan jenyah tapi tak sepatutunya tenaga, wang dan masa PDRM, Mahkamah, Penjara itu diluangkan untuk membanteras perkara ini. PDRM, Penjara, mahkamah ada banyak lagi tugas yang lebih penting.

5. Maka dengan demikian, lebih kos -effektif jika kerajaan BN membenarkan rakyat mengeluarkan sedikit caruman EPF mereka dalam bentuk pinjaman dibayar melalui potongan gaji atau caruman majikan dinaikkan sedikit bagi menampung pinjaman itu - saya rasa dengan ini PDRM bolehlah tumpu kan masa dan tenaga mereka kearah perkara-perkara yang lebih berfaedah.

6. Jadilah kerajaan prihatin sebelum banyak lagi negeri-negeri "hilang".

Prof Madya Dr Abdulk Rani Bin Kamarudin
Pensyarah Undang-Undang
IIUM

No comments:

Post a Comment

PETA PELAYAR