FOLLOWERS

Tuesday 12 May 2009

KEPUTUSAN MAHKAMAH KRISIS PERAK : ULASAN AWANG SELAMAT


Utusan Malaysia
12 mei 2009


BAGI Awang, rakyat Perak perlu bertenang dan tidak terlalu teruja dengan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam bahawa Datuk Mohammad Nizar Jamaluddin adalah Menteri Besar Perak yang sah.

Yang penting ialah semua pihak perlu menghormati keputusan mahkamah tersebut. Biarlah pihak-pihak terlibat dalam kes tersebut menggunakan sepenuhnya proses mahkamah.

Biarlah Barisan Nasional yang merasakan ia mempunyai kes yang kukuh, membuat rayuan terhadap perisytiharan bahawa wakil rakyatnya, Datuk Zambry Abd. Kadir bukan Menteri Besar Perak yang sah.

Oleh kerana kes di Perak itu telah dibawa ke peringkat mahkamah, biarlah saluran itu digunakan sebaik mungkin, jika itu yang dimahukan oleh pihak yang terlibat.

Dengan kata lain, apabila ada rayuan, kepercayaan penuh oleh kedua-dua pihak yang berkepentingan perlulah diberikan kepada mahkamah untuk meneliti dengan lebih lanjut kes tersebut.

Janganlah ada pula pihak yang mengatakan mahkamah benar-benar bebas apabila keputusan yang dibuat memihak kepada mereka sahaja; sedangkan apabila kes tidak memihak kepada mereka, mahkamah pula didakwa berat sebelah.

Awang – Melapor.

No comments:

Post a Comment

PETA PELAYAR