FOLLOWERS

Friday 8 May 2009

KETUA JI SINGAPURA DITANGKAP DI MALAYSIA : APA KOMEN GMI ? NAK LEPAS ?


Berita Harian
8 mei 2009
Ketua JI Singapura, Mas Selamat diberkas


SINGAPURA: Mas Selamat Kastari yang disyaki sebagai ketua pengganas kumpulan Jemaah Islamiah dan melarikan daripada sebuah pusat tahanan di sini tahun lalu telah diberkas di Malaysia, menurut laporan media hari ini.

Mas Selamat yang menjadi buruan pihak berkuasa republik itu yang melancarkan operasi secara besar-besar selepas meloloskan diri dari Pusat Tahanan Whitley Road pada 27 Februari, ditangkap pada 1 April setelah bersembunyi di Johor, menurut laporan The Straits Times yang memetik sumber sebagai berkata.


Laporan itu menyebut Mas Selamat, 48, ditangkap di kawasan pinggir bandar Johor Baharu dan kini sedang ditahan oleh pihak berkuasa Malaysia untuk disoal siasat di negara itu. Berita lanjut : KLIK

Penghuni Gua : Jelas , inilah bergunanya ISA. Mana pejuang-pejuang untuk hapuskan ISA? Adakah perlu bebaskan pengganas ini? Atau mungkin mereka katakan boleh dituduh dibawah undang-undang jenayah yang ada. Persoalannya undang-undang jenayah yang ada bagi kes yang telah berlaku. Perkara / penahanan di bawah ISA adalah bagi tahanan pencegahan dari sesuatu yang mengamcam keselamatan negara berlaku.

ISA sah disisi perlembangaaan Malaysia. Hak asasi Manusia di perakui oleh perlembagaan kita. Tetapi ada hadnya. Di dalam perlembagaan, kerajaan dibenarkan membuat dan menggubal mana-mana undang pencegahan jika difikirkan perlu jika keselamatan negara dan keselamatan negara tergugat.



Jadi apa masalahnya dengan ISA . Ia akta sah mengikut perlembagaan dan diluluskan oleh parlimen. Ia juga dibuat oleh majoriti negara di dunia ini. Hatta US pun sebagai pejuang hak asasi utama ( ? ) pun ada akta pencegahan PATRIOT. Jadi kepada loyar-loyar buruk dan kepada mereka yang baru lahir dan terus mengecap keamanan jangan lah pandai nak bercakap tentang ISA. Kerana ISA kamu boleh hidup aman sehingga sekarang.

Kekejaman JI ini tiada batas. Lihat di Indonesia, Filipina dan Thailand. Niat baik. Caranya tidak betul.

Orang awam tidak berdosa di bunuh. Mereka ini merasakan ia lebih islam dari yang lain. Di Malaysia, gerakan ini mula dikesan dan berjaya dibeneras setelah mereka membuat siri rompakan di Southern Bank. Berjuta di samunnya dan akhirnya terperangkap. Penggeraknya adalah anak salah seorang pemimpin kerajaan ( Anak ulamak ) di Pantai Timur dan baru dibebaskan dari Kem Kemunting pada 2008.


Jika tidak.................................................Jahanamlah negara ini. Tak terkata apa ulamak berkenaan bila kena anak sendiri.

Insaflah.

Kepada GMI yang sibuk nak berdebat mengenai ISA tu, jangan nak tunjuk pandailah. Kamu tak pernah mengalami kesusahan untuk membenteras anasir yang hendak menjahanamkan negara ini. Kamu lahir keadaan negara dah aman. Hanya makan tidor dan belajar. Bila dah berjaya mula nak jadi loyar buruk dan berlagak pandai. Berfikirlah diluar kotak sikit. Jangan pandang satu hala sahaja. Penjenayah ini mereka bertindak dan berfikir berbagai hala. Inilah letakkanya kepentingan akta pencegahan seperti ISA ini.

Dalam kes yang sama : Kegiatan gangster yang yang begitu berleluasa di Miri dan Sibu Serawak 2 tahun lepas pun dapat dibenteras hingga keakar umbinya dan terkawal hingga kini adalah atas sumbangan akta pencegahan ini iaitu Akta kediaman terhad. Akta ini juga bertujuan untuk melaksanakan tangkapan dan penahanan pencegahan terhadap mereka yang mengancam ketentaraman awam ( jenayah ) dan boleh ditahan tanpa bicara, juga boleh diasingkan atau dibuang daerah. Konsepnya sama seperti ISA.

Jadi apa jawapan GMI?

Nak tuduh di mahkamah orang begini ? Meraka berduit. Jadi mereka akan melengahkan kes . Contoh jelas mereka yang bijak pandai dalam undang-undang telah berjaya melengahkan kes yang mudah sahaja contoh dalam kes DSAI vs Saiful yang sehingga kini masih belum dapat dibicarakan.



Peguam memanipulasiakn undang-undang untuk kepentingan mereka. Mereka boleh melengahkan proses bicara dengan melihat kelemahan undangundang yang ada. Mustahaknya mereka ini ialah DUIT bukan takut pada Allah. Walaupun mereka tahu pelanggan mereka melakukannya.

Tapi dengar cakap mereka, bukan main lagilah. Hak asasi lah dan sebagainya.

Pertanyaan juga dari PG ialah : Bagaimana pandangan prinsip seseorang peguam ( islam katakan ) jika mengetahui pelanggan yang dibelanya memang melakukan sesuatu jenayah. Bermoralkah dan halalkah duit yang mereka terima sebagai bayaran guaman tersebut? Jawaplah anda diakhirat nanti. Di dunia ini menang lah anda. Tapi kemana nak lari dari siksaan Allah nati.

Membebel sikit hari ni. Maaf.


Tahan terus penjenayah ini di Malaysia di bawah ISA selama mungkin dan kemudian serah pada pihak berkuasa di Singapura untuk melanjutkan tempoh tahanan dengan lebih lama lagi......

No comments:

Post a Comment

PETA PELAYAR