FOLLOWERS

Friday 8 May 2009

LOYAR BUROK BUAT HAL LAGI !


Utusan Malaysia


Oleh Suwarni Mokhtar

KUALA LUMPUR 8 Mei – Hampir 200 peguam berkumpul di lobi Kompleks Mahkamah Jalan Duta sebagai tanda sokongan kepada lima peguam yang ditahan di Ibu Pejabat Polis Daerah Brickfields semalam.

Antara yang ditahan semalam ialah Pengerusi Biro Bantuan Guaman Kuala Lumpur, Ravinder Singh Dhaliwal.

Keadaan di lobi mahkamah kecoh apabila polis mahkamah meminta para peguam bersurai. - Utusan
Penghuni Gua : Inilah kerja mereka sejak dulu dan selamanya dan di mana-mana negara pun. Mereka ini tak ada kerja lain. Asyik komlen dan menyalahkan orang. Semua orang salah. Sebab itu ada dalam pepatah orang Melayu mengatakan " LOYAR BURUK ". Sebab hanya pandai bercakap dan membelitkan undang-undang untuk kepentingan mereka sahaja.
Kita di Malaysia ini , kerajaan telah melakukan banyak kesilapan kerana melahirkan ramai sangat loyar buruk ini. Ini yang kecoh. Di mana-mana negara di dunia pun sekiranya negara tersebut ramai melahirkan loyar burok ini , negara berkenaan tidak akan aman. Lihatlah Pakistan, Bangladesh, India, US, Britain dan lain-lain. Negara ini tak aman sehingga sekarang akibat gulungan ini.

Lain pula dengan negara Jepun , Taiwan, Cina, Hongkong, Singapura dan lain-lain. Mereka maju kerana gulungan ini tak ramai. Negara terus maju dan tiada kacau bilau.

Bagi kes di atas, mereka berkumpul secara haram untuk membantah dan menunjukkan sokongan kepada rakan mereka yang di tahan oleh pihak polis kerana cuba mencetuskan kekacauan berkaitan kes di Perak. Jika mereka tidak melakukan kesalahan mereka tidak akan ditahan dan kurung di lokap. Tetapi loyar buruk ini tetap jadi penyibok untuk membela rakan mereka walaupun mereka telah melakukan kesalahan. Mereka tidak menungggu proses perbicaraan.

Mereka selalu mendesak agar ISA di hapuskan dan mereka yang melakukan kesalahan dituduh dan dibicarakan di mahkamah terbuka. Tetapi lihat sekarang. Jika polis hendak menyiasat dan mendakwa rakan mereka yang melakukan kesalahan mereka membantah dan menunjuk perasaan. Orang kedah cakap " nak tunjuk TEGAAK ' " Sebab itu mereka cukup mahu supaya ISA dan akta pencegahan lain di hapuskan. Ini memudahkan mereka menjalankan aktiviti seperti ini dan menganggu dan memperlambatkan proses perbicaraan mahkamah.

Mereka ini / loyar burok ini akan mengeksploitasikan segala kelemahan undang-undang untuk kepentingan mereka.

Kepada kerajaan , jangan sesekali berlembut dan melayan kerenah dan kebodohan loyar buruk ini. Mereka hanya pandai bercakap tetapi tidak pernah bertanggung jawab sekiranya apa-apa berlaku pada negara. Jika terjadi apa-apa kepada negara , mereka akan menuding jari untuk mencari mangsa untuk dipersalahkan.

Juga kepada kerajaan , dan PDRM, jangan sesekali takut kepada sindrom jubah hitam ini. Loyar buruk ini tak ada apa-apa. Gempar aje yang lebih. Ambillah tindakan sekeras mungkin sebelum negara ini menjadi seperti Pakistan, Bangladesh dan lain-lain yang rosak dengan setiap hari loyar buruk ini membuat kacau dijalanraya. Lihat gambar-gambar yang dipaparkan di man perangai loyar buruk di Pakistan . sama sahaja dengan rakan mereka di sini. Tiap hari menyalahkan kerajaan dan orang lain.

Tak pernah kerajaan dan orang lain netul Merela semua betul. Gulungan maksum katakan.

Sepatutnya mereka ini lebih memperjuangkan hak asasi rakyat yang setiap hari makin banyak ditipu oleh loyar buruk ini dalam kes-kes insuran dan pampasan kemalangan, perjanjian jual beli tanah dan harta benda dan sebagainya. Berlambak kes jenayah yang dilakukan oleh loyar-loyar burok ini. Sepatutnya bijak pandai ini memperbaiki sistem penyampaian mereka ini.

Mana Majlis peguam. Majlis peguam sekadar ambil perhatian biasa sahaja dalam menyelesaikan perkara ini. datang kes, siasat. Gantung tugas loyar burok ini. Bertahun-tahun. Tetapi kejadian lain terus berlaku. Majlis Peguam tak pernah mengeluarkan pelan jangka panjang untuk menyelesaikan jenayah yang dilakukan oleh ahli mereka.

Tetapi mereka lebih sibok dan menyibok mengenai perkara yang tiada sangkut paut dengan profesion guaman mereka. Buat pungutan pendapat mengenai perkataan ALLAh dan sebaginya yang tiada kena mengena dengan perlembagaan Majlis.

Jadi kepada perosak ini , berfikirlah. Lihat jubah anda yang besar tersebut. Adakah penuh dengan ilmu atau hanya sekadar perhiasan. Di dalamnya penuh dengan habok. Belum dilihat beg-beg besar yang dibawa ke hulu ke hilir tiap hari ke mahkamah. Akhirnya, semua kes minta tangguh dengan berbagai alasan, hingga menafikan hak pelanggan dan penjenayah serta mangsa mendapatkan pembelaan dan perbicaraan yang adil

Penghuni Gua nak pinjam kata-kata Pak Samad Ismail ( sasterawan Negara ) : mereka ini hanya bertelinga satu tetapi lidah mempunyai 2 cabang ".

SUDAHLAH DAN BERHENTIKAN LAGAK ANDA SEMUA. PUNGGUNG SENDIRI PENUH DENGAN TAHI ( TAHI SENDIRI PULAK TU ).

3 comments:

  1. isk isk macam ni punya artikel, nanti kalau hang kena apa-apa kes mahkamah jangan cari lawyer hang bela le diri sendiri dan pastikan keluarga hang pun jangan ade yang ambil kursus undang2 dan jadi peguam

    ReplyDelete
  2. salam bro,

    Ada tiga golongan lawyer bro. 1. Laywer pro pembangkang. 2. Laywer pro kerajaan 3. Laywer yang betul-betul buat kerja lawyer.

    Bukan apa bro. Boss kawan pun lawyer. hehehe

    ReplyDelete
  3. Loyar yang jenis di atas tu je. Asyik nak demo aje. Tak ade kerja lain. macam jakun. Banyak juga loyar yang bagus. Dah naik menyampah dah tengok dia orang. takat ilmu yang ada ni, teman kalau kena, boleh bela diri sendiri. bUkan susah sangat.Undang-undang perlu dibaca bukan belajar. Mereka yang berkelulusan umdang di malaysia contoh yang 200 orang tu, mereka ini lepas belajar terus belajar undang-undang . itu dia orang selalu silap menghakimi orang. sepatutnya undang-undang perlu di baca. Baru kita tahu ada yang tersurat dan tersirat setiap tujuan apa undang2 tersebut dibuat. PG

    ReplyDelete

PETA PELAYAR