FOLLOWERS

Tuesday 28 April 2009

DOKTOR YANG WAJAR DIJADIKAN CONTOH !!!!


Utusan malaysia
27 Apr 2009


SAYA adalah penghidap penyakit kencing manis dan akibatnya kedua-dua mata saya menjadi rabun. Mata kanan saya dirawat secara laser di dua klinik swasta. Malangnya hampir kabur keseluruhannya, walaupun telah dirawat.

Tidak lama selepas itu, mata kiri saya dirawat dengan kaedah yang sama di sebuah hospital swasta terkenal di Petaling Jaya. Selepas dirawat secara laser sebanyak lima kali oleh seorang doktor pakar di hospital itu, penglihatan di mata kiri saya itu mujurlah dapat dipulihkan, walaupun tidak 100 peratus.

Selang beberapa tahun kemudian, penglihatan di mata kiri saya pula semakin kabur. Saya kembali ke hospital swasta di Petaling Jaya itu dan bertemu doktor pakar yang sama. Saya diberitahu ada lapisan katarak pada kanta mata kiri saya dan mata kanan tidak boleh dirawat lagi. Doktor itu menasihati saya supaya melupakan mata kanan dan tumpukan kepada mata kiri sahaja.

Disebabkan kos untuk membuang lapisan katarak itu berjumlah RM3,500 di hospital swasta itu dan saya tidak mampu, saya pun pergi ke Hospital Serdang.

Di Hospital Serdang, saya diberitahu kos rawatan termasuk kanta tidak sampai RM900. Pada masa yang sama, Dr. Manoj yang memeriksa saya memberitahu mata kanan saya juga boleh dirawat walaupun rawatannya sangat kompleks kerana prosesnya juga melibatkan bahagian gelemaca dan retina selain katarak pada kanta mata.

Berita baik itu disahkan oleh Dr. Rusnah yang kebetulan masuk ke klinik Dr. Manoj. Mereka memberitahu saya bahawa rawatan yang memerlukan kepakaran yang lebih canggih itu hanya dapat dijalankan oleh doktor di Hospital Selayang. Saya pun dirujuk ke Hospital Selayang oleh Dr. Manoj.

Di Hospital Selayang, Dr. Ronald dan Dr. Wong yang menjalankan pembedahan secara bergilir-gilir ke atas saya. Saya sedar sepanjang lebih dua jam proses pembedahan kerana hanya mata kanan saya dibius.

Sepanjang proses pembedahan, dua orang doktor itu sentiasa berkomunikasi dengan saya dengan mesra serta menenangkan emosi saya.

Sehari sebelum dijalankan pembedahan, Dr. Silva dan Dr. Florence yang menjalankan pemeriksaan awal pada mata saya begitu mesra sekali. Hari berikut, selepas rawatan, Dr. Zabry sendiri mengambil inisiatif untuk memeriksa mata saya selain Dr. Ronald dan Dr. Wong yang sama-sama hadir di bilik pemeriksaan. Dr. Zabry yang memeriksa saya, membenarkan saya pulang ke rumah.

Kalau bukan kerana kehendak Allah dan usaha murni Dr. Manoj, mata kanan saya yang telah 'diisytiharkan' rosak, tidak mungkin dapat dipulihkan.

Terima kasih Dr. Manoj, Dr. Rusnah, Dr. Ronald, Dr. Wong, Dr. Zabry, Dr. Florence dan Dr. Silva di atas sikap mesra dan profesionalisme doktor-doktor yang baik hati itu. Tidak lupa juga ucapan terima kasih saya kepada para jururawat di Wad 6B kerana memberi layanan yang begitu baik kepada saya terutama sekali staff nurse yang bernama Mastura.

HSU KON POH
Taman Salak Selatan, Kuala Lumpur
Penghuni Gua : Kejadian semalam di HKL dimana dua orang doktor didapati culasa dalam menjalankan tugas seharusnya diambil tindakan yang keras oleh kementerian. Ini kerana ia merosakkan kemurnian profesion ini disebabkan dua tiga orang doktor yang bertugas tidak mengikut piawaian yang ditetapkan. Inilah punca perosaknya. Jangan sesekali berkompromi dengan kejadian ini.
Kepada Doktor di dalam kisah di atas, tahniah buat anda semua. Jangan jadikan pembongkaran kes 2 doktor di HKL tersebut untuk melunturkan semangat anda. jadikan ini sebagai sempadan untuk kita menilai di mana kedudukan kita sebenarnya.

No comments:

Post a Comment

PETA PELAYAR