FOLLOWERS

Friday 10 April 2009

RUSUHAN BOLA SEPAK : UGUTAN PRESIDEN KAFA


Berita Harian
10 apr 2009

Kafa mungkin tarik diri dari Liga Malaysia

KOTA BHARU: Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) berkemungkinan besar menarik diri daripada saingan Liga Malaysia jika Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) tetap dengan hukuman melarang pasukan itu daripada beraksi di gelanggang sendiri sehingga penghujung musim ini. Presiden KAFA, Tan Sri Annuar Musa, berkata kantung persatuan itu diisi dengan kutipan tiket semata-mata dan sekiranya hukuman Kelantan beraksi di gelanggang berkecuali kekal, persatuan itu dijangka menanggung kerugian mencecah RM2 juta. Berita lanjut : KLIK



Penghuni Gua : Kepada FAM jangan layan ugutan ini. Biarkan KAFA tarik diri dari liga ini untuk sementara atau FAM gantung untuk beberapa tahun penglibatanya dalam liga Malaysia. Biar mereka rasa perit hukumannya. Insiden ini tercetus dari tindakan penjaga golnya yang bersifat dan bersikap seperti manusia yang tidaak berotak dan tiada tamaddun.

Dengan tindakan provokasi inilah yang menaikkan semangat penonton untuk merusoh. Kebiasaannya gelagat ditengah padang inilah yang akan membawa padah dan berpanjangan diluar padang dan di luar stadium. Lihat apa harga yang perlu dibayar. Kenderaan yang rosok boleh diganti. Mata remaja yang buta boleh diganti ? Polis juga yang disalahkan. Saman juga KAFA kerana kegagalan pemainnya dan kawalan keselamatan stadium yang longgar.

Sekiranya inilah pemikiran seorang Presiden Bola sepak tempatan asyik yang membuat ugutan , maka selama itulah mutu dan tahap keselamatan bola sepak tempatan akan kekal ditakuk lama.

Kejadian begini bukan asing berlaku di stadium Sultan Mohamad ke IV. Seingat saya , termasuk insiden kecil dan besaar dah hampir 8 kali dalam tempoh 10 tahun ke belakang. Jika tindakan tertentu tidak diambil maka iaa mungkin menjadi ikutan oleh peminat-peminat negeri lain.

Hukum mereka dan pegawai serta peminat Kelantan seberat mungkin bagi memberi pengajaran kepada negeri-negeri lain juga.

10 comments:

  1. orang kelantan memang gedebe.
    perasan kuat dan bagus.

    ReplyDelete
  2. orang kelantan memang gedebe.
    perasan kuat dan bagus.

    ReplyDelete
  3. HARAP FAM JANGAN LAYAN.
    LEBIH BAIK FAM TIADA AHLI YANG SEPERTI INI, PERSATUAN SEPERTI INI UMPAMA VIRUS ATAU BARAH.

    BUANG TERUS ABIS CERITA.

    ReplyDelete
  4. salam,

    baru nak naik dah kantol.
    sokong saranan penghuni gua supaya menjadi pengajaran pada yang lain. Pengurusnya orang UMNO, bagi lah kat PAS barulah agaknya pemain-pemainnya lebih sabar, beriman dan redho. maklumlah negeri tadahan wahyu......

    ReplyDelete
  5. jgn kecek byk,dan jgn masuk campur hal org !org melaka mmg penakut,ckp besar!!!!!!

    ReplyDelete
  6. MEREKA MAIAN BOLAK TAK PAKAI OTAK. KALAH JE NAK PUKOL ORANG. JENIS YANG TAK BOLEH ORANG LAIN LEBIH. ANOY SAID DI BAWAH TU PUN OTAK SAMA LAH MACAM PEMAIN KELANTAN TU. ORANG CAKAP HAL KESELURUHAN. KAMU CAKAP HAL NEGERI. MENTALITI KAMPUNG.

    ReplyDelete
  7. Bukti jelas kegagalan pemerintahan PAS selama lebih 20 tahun di Kelantan. PAS gelar Kelantan sebagai serambi Mekah dan lain-lain yang berkaitan dengan Islam. PAS gagal dalam mendidik anak-anak Kelantan kearah Islam. Cuma slogan dan cakap-cakap kosong.

    ReplyDelete
  8. Kafa berkata mahu keluar sebab kalau tak dibenar main di Kota Bharu.. tiket xdapat di jual. Bila tiket xdapat di jual..camna nk bayar sewa stadium, gaji pemain, pengurus dan sebagainya. Pasal pendapatan Kafa kebanyakkannya dari hasil jualan tiket. Sebab Kafa juga xdapat support satu sen pun dari kerajaan negeri.

    ReplyDelete
  9. ok le tu. maf diterima. P.GUA

    ReplyDelete
  10. WALAUPUN AKU NI PENYOKONG BN. TAPI AKU TAK SUKA DENGAN APE YANG KO CAKAP. BOLA PUN NAK MASUK DALAM POLITIK KE? BODOH. sebab article bodoh ni. BN akan hilang penyokong dari kelantan. Mereka adalah penyokong bolasepak bukannya politik.

    ReplyDelete

PETA PELAYAR