FOLLOWERS

Monday 11 May 2009

ISA , UNDANG-UNDANG LEKEH ? PANDANGAN PROF DR ABD RANI KAMARUDDIN : UIAM


Undang2 pencegahan seperti ISA... ISA Undang2 Lekeh?Undang2 pencegahan seperti ISA 1960 (Keselamatan Negara), Undang2 Dadah Berbahaya (Langkah-Langkah Pencegahan Khas) 1985, POPOC (kesejahteraan dan Ketenteraman Awam) bukannya Undang2 sembarangan dan pemakaian undang-undng ini merupakan jalan terakhir dalam membendung suatu keadaan yang meruncing dan terdesak.

Pihak berkuasa hendaklah memikir semasak-masaknya sebelum menggunakkan undang2 pencegahan tersebut. Namun, sebaik digunakan terhadap mana-mana orang, janganlah pula dengan mudah mereka-mereka itu dilepaskan kerana jika mudah sangat dilepaskan, dimanakah letaknya kredibiliti undang-undang tersebut?

Ianya akan menampakkan seolah-olahnya ada elemen penyalahgunaan, penganiayaan dan ketidaktulenan dalam tangkapan dan penahanan tersebut.Kesalahan ragutpun, jika sabit, apakah pesalah itu dapat keluar penjara dalam masa setahun atau duduk didalam penjara satu hingga dua tahun atau lebih?

Kesalahan liwatpun (seksyen 377B Kanun Keseksaan) boleh dihukum sehingga 20 tahun. Apatah lagi sesuatu yang melibatkan keselamatan Negara – bolehkan dengan mudah dilepaskan?. Pada pandangan saya, pelepasan mereka-mereka itu dengan begitu mudah menampakan seolah-olahnya Kementerian sendiri kurang arif akan filosof undang-undang tersebut – wallahu `alam.

Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin
Pensyarah Undang2 IIUM

No comments:

Post a Comment

PETA PELAYAR