FOLLOWERS

Monday 11 May 2009

MB Nizar tetap kecundang jikapun masih MB : Pandangan Prof Dr Abdul Rani Kamaruddin : UIAM



Isu samada Dato Seri Nizar masih MB yang sah sudah tidak penting lagi kerana jika pun Mahkamah tinggi mengatakan beliau masih MB yang sah, hakikatnya beliau sudah kehilangan kepecayaan majoriti diDUN dan suatu usul undi tidak percaya oleh BN terhadapnya dapat tidak akan berjaya. Pun begitu, pada pandangan saya, Fasal 16(6) Undang2 Tubuh Negeri Perak sememangnya memberikan Sultan Perak kuasa menyingkir (remove) mana-mana MB yang kehilangan kepercayaan majoriti jika pernmintaan MB membubarkan DUN tiada mendapat perkenan Sultan.

Oleh kerana sidang DUN 7 Mei telah mendapat perkenan Baginda Sultan, sidang DUN 7 Mei itu (bukan bawah pokok) dikira sah dan dalam hal ini, perlantikan Speaker baru dan pembatalan usul-usul bawah pokok tersebut dengan undian majoriti tidak boleh dipersoalkan diMahkamah. Bermakna, BN telah mengukuhkan kedudukannya dalam DUN Perak dan jika Dato Seri Nizar masih MB pun, beliau akan berdepan dengan usul tidak percaya dan dalam hal ini, beliau (dan Pakatan Rayat) tetap akan kecundang.

Article 72, Clauses (1) to (3) of the Fed Constitution;

“(1) The validity of any proceedings in the Legislative Assembly of any State shall not be questioned in any court.

(2) No person shall be liable to any proceedings in any court in respect of anything said or any vote given by him when taking part in proceedings of the Legislative Assembly of any State or of any committee thereof.

Artikel 72 hanya terpakai apabila pada mulanya sidang DUN itu adalah sidang yang sah. Dalam penggantungan MB Dato Zambry dan Exconya, apakah jawatankuasa Hak dan Keistimewaan telah terlebih dahulu mendapatkan mandat dari DUN dan kemudian merujukkan semula keputusan jawatankuasa itu kedalam DUN untuk pengesahan (endorsement) DUN?

Artikel XVI (6) Undang-undang Tubuh negeri menyatakan bahawa jika Menteri Besar tidak lagi mendapat kepercayaan daripada majoriti ahli Dewan Undangan Negeri, maka, kecuali atas titah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan membubarkan Dewan negeri, beliau patut mengemukakan peletakan jawatan Ahli Majlis Mesyuarat

Apakah titah Baginda Sultan Perak?
Sekiranya YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin tidak meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak bersama ahli-ahli MMK, maka jawatan Menteri Besar serta ahli-ahli MMK tersebut dianggap telah dikosongkan.

Ini adalah keputusan bukan pandangan Baginda Sultan dan keputusan Baginda Sultan adalah muktamad. Kenyataan Tun Dr Mahathir bahawa Baginda Sultan Perak tidak boleh menyingkir MB hanyalah sekadar pandangan/ pendapat beliau. Siapaun boleh memberikan pendapat namun Baginda Sultanlah yang berkuasa membuat keputusan dan keputusan Baginda Sultan bukan pandangan tetapi kuputusan atau titah – ianya sesuatu yang tidak boleh dirayu (not appealable).

BERIKUT ialah kenyataan media yang dikeluarkan oleh Pejabat Duli Yang Maha Mulia Paduka Sultan Perak Sultan Azlan Shah yang ditandatangani oleh Setiausaha Sulit Baginda, YDH Toh Raja Diraja Kol. Datuk Abd Rahim Mohamad Nor.
http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newsindex.php?id=387868

05 Februari, 2009 16:45 PM
Kenyataan Media Pejabat DYMM Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan

(petikan sebahagian sahaja)

Setelah menemui sendiri kesemua 31 ahli-ahli Dewan tersebut, DYMM Paduka Seri Sultan Perak telah yakin bahawa YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin telah berhenti daripada mendapat kepercayaan sebahagian besar (ceases to command the confidence of the majority) dari kalangan ahli-ahli Dewan Negeri.

DYMM Paduka Seri Sultan Perak juga telah menimbangkan dengan sedalam-dalamnya permohonan YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin pada 4 Februari 2009 memohon perkenan Baginda untuk membubarkan Dewan Negeri Perak.

Baginda menggunakan budi bicara Baginda di bawah XVIII (2)(b) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak Darul Ridzuan dan tidak berkenan membubarkan Dewan Negeri Perak.

YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin telah dititah menghadap Baginda untuk dimaklumkan mengenai keputusan Baginda tidak membubarkan Dewan dan selaras dengan peruntukan XVI(6) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak Darul Ridzuan, DYMM Paduka Seri Sultan Perak menitahkan YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak bersama-sama ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) berkuat kuasa serta merta.

Sekiranya YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin tidak meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak bersama ahli-ahli MMK, maka jawatan Menteri Besar serta ahli-ahli MMK tersebut dianggap telah dikosongkan.

Kenyataan ini dikeluarkan dengan perkenan Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan.”

Merujuk kes Datuk Amir Kahar Tun Mustapha v Tun Mohamed Said Keruak [1994] 3 MLJ 737:

…once a Chief Minister in fact knows that he has lost the confidence of a majority of the members of the Assembly, he should not wait for a vote of confidence to be formally tabled in the Assembly but should immediately take the honourable way out by tendering the resignation of his Cabinet. Under the circumstances, if the Chief Minister refuses or does not tender the resignation of the members of the Cabinet which includes himself, or if he tenders the resignation of himself alone, the fact remains that the Cabinet is dissolved on account of him losing the confidence of a majority of the members of the Assembly and it is not necessary, therefore, for the Yang di-Pertua Negeri as a last resort to remove the Chief Minister and the other members of his Cabinet. This is not only the effect of Art. 7(1) of the Constitution but it is the established convention. (dipetik/ diperolehi dari http://andakjauhar.wordpress.com/analisis-arahan-meletak-jawatan-mb-menurut-undang-undang/

Menurut Akta Interpretasi:

ELEVENTH SCHEDULE PROVISIONS OF THE INTERPRETATION AND GENERAL CLAUSES ORDINANCE, 1948 (MALAYAN UNION ORDINANCE NO. 7 OF 1948), APPLIED FOR INTERPRETATION OF THE CONSTITUTION

29. Power to appoint includes power to dismiss - Where a written law confers upon any person or authority a power to make appointments to any office or place, the power shall, unless the contrary intention appears, be construed as including a power to dismiss or suspend any person appointed and to appoint another person temporarily in the place of any person so suspended or in place of any sick or absent holder of such office or place: (diperolehi dari http://andakjauhar.wordpress.com/analisis-arahan-meletak-jawatan-mb-menurut-undang-undang/

Adat pertandingan bola ialah pasukan mana yang mendapat gol lebih, pasukan itulah yang menang. Referee tidak peduli samada gol itu diperolehinya sendiri atau "dibantu" pasukan lawannya.

Dalam DUN Perak apa yang penting adalah undian majoriti jika pun undian tersebut disokong oleh pasukan lawan atau yang sudah bergelar bebas.

Dalam perkara yang sama, referree bertanggungjawab kepada Persatuan Bola/ FIFA -bukannya referee mengaturkan jadual perlawanan tetapi hanya sekadar "moderator" kepada perlawanan yang diadakan.

Dalam hal yang sama, Speaker menjawab kepada Sultan bukan sebaliknya. Seterusnya, Jawatankuasa duduknya dibawah DUN dan apa-apa keputusannya hendaklah diluluskan oleh DUN yang bersidang (setelah mendapat perkenan Sultan) - ikut suka hati Speaker seperti dibawah pokok itu sebenarnya mengingkari titah Sultan.

Apabila DUN meluluskan usul merujuk mana-mana ahli DUN kepada jawatankuasa Hak dan Keistimewaan, baharulah Jawatankuasa ada kuasa, dan keputusan itu hendaklah kemudiannya dirujuk semula kepada DUN untuk pengendosan majoriti ADUN2 diDUN.

Saya tidak pasti samada DUN ada memberikan mandat kepada Jawatankuasa untuk merujuk Dato Zambry dan enam exco tersebut kepada Jawatankuasa Hak dan Keistimewaan. Kalau adapun, keputusan jawatankuasa hendaklah dirujuk semula kepada DUN untuk pengendosan DUN.

Ini digantungnya dulu Dato Zambry dan 6 exconya sebelum diendoskan (dibawah pokok pula itu). Bukankah perbuatan demikian melanggar titah Sultan?

Akhir kata, bukankah BN yang memiliki majoriti (demokrasi) dan dengan demikian hak mentadbir kerajaan negeri Perak bagi pihak Sultan?

Prof Madya Dr Abdul Rani Kamarudin
Pensyarah Undang2 IIUM

No comments:

Post a Comment

PETA PELAYAR