FOLLOWERS

Wednesday 13 January 2010

KALIMAH ALLAH : PANDANGAN DR SHAMRAHAYU A. AZIZ , PEN PENSYARAH KULLIYYAH UNDANG-UNDANG , UIAM !


Nota : PG mendapat kiriman dari Dr Shamrahayu, Pensyarah Undang-Undang UIAM mengenai isu Kalimah Allah. PG paparkan pandangan beliau bagi dikongsi dan menafaat bersama. Tq. Pandangannya adalah seperti di bawah :

Pandangan saya di Malaymail semalam, ...


Pandangan saya di Malaymail semalam, 12th Jan 2010 untuk dikongsi.

"However, Prof Shamrahayu Abdul Aziz, a constitutional law lecturer at the International Islamic University Malaysia, said although the Ruler did not have the power to overrule the court’s decision, it did not mean that his opinion should not be considered.

"In Malaysia, the Agong is not just the head of Islam but is also a symbol of unity."If the Ruler says the word 'allah' should be confined to just Muslims, then it should be regarded so by the courts out of respect."

She opined that the best way to solve this problem may not be through the court system but via negotiations.

"We now know that it is possible for a court ruling to do more harm than good. The court has made something contradictory to what was generally accepted by the masses before."We now realise that there are 'unwritten rules' to the constitution. We also know now that there are things we should not go to court for."

Shamrahayu said she is not instigating the public to disrespect the court’s decision but if the Herald issue cannot be resolved via a court ruling based on the constitution, and the King’s advice does not hold the force of law, then what's left as a possibility to resolve this stalemate is the spirit of the Malaysian people themselves.

"I believe only Malaysians can solve this unique problem. We have to be tolerant and negotiate among ourselves to bring back the 'peace and harmony formula' we once enjoyed."

DR SHAMRAHAYU A. AZIZ ,
PEN PENSYARAH KULLIYYAH UNDANG-UNDANG
UIAM

3 comments:

  1. Assalaamu 'alaikum PG & semua yang melayari blog ini,

    1 Di blog ini selang beberapa pos yang lalu, saya ada memberi pendapat tentang kontrak sosial. Adapun yang disebut 'unwriten law' oleh Dr Shamrahayu itu tidak lain tentulah secebis daripada intipati kontrak sosial tersebut; iaitu suatu muafakat tanpa tinta, ikatan maya/ilusi, yang wujud hanya di dalam bentuk semangat, yang apabila dibawa ke mahkamah undang-undang tidak dapat dihujahkan dengan bukti nyata, sedangkan mahkamah berdiri di atas pemaknaan/pengertian undang-undang
    yang hujahnya jelas [tercatat] sahaja. Kontrak sosial hanya suatu idea/benda mujarad; yang tidak 'dipandang' di mahkamah undang-undang
    jika ada suatu pihak yang mahu menafi atau mempertikaikannya dapat membawa hujah/
    pembuktian yang lebih kristal. Ertinya, kontrak sosial HANYA LAKU apabila collective consciousness tentangnya masih mahu dipegang. Sesiapa saja yang mahu membuang atau mahu mengingkarinya, kontrak sosial pun TIDAK LAKU lagi, dan dia boleh saja mencabarnya, lalu terlepas dari apa-apa juga hukuman [fizikal], kerana kontrak sosial tidak mengikut-sertakan uqubat [hukuman/sanction] kepada pelanggarnya.

    2 Apa maknaya ini? Maknanya: Ada black hole besar di di celah-celah undang-undang/
    [perlembagaan], yang kalau lubang itu terbuka atau dibuka, maka jadilah seperti apa yang sedang terjadi sekarang. Sekarang baru isu ini...pada waktu lain ....? [Bijak bukan Lord Reid? Betapa jauh pandangan ke hadapannya; tidak sunyi supaya terpusakakan jua krisis dan konflik perundang-undangan di tanah bekas
    jajahan!]

    3 Sebab itu, seorang professor undang-undang ada menyatakan bahawa sultan pun tidak boleh menyanggah keputusan mahkamah di dalam isu khusus ini. Kenapa? Sebab hujah undang-uudang tidak berupaya membentengi sangahan dan hujah mereka.

    4 Sebab itu di dalam al-Quran-Nya Dia mempertegas: " Hak membuat hukum itu hanya bagi Allah. Dia menerangkan yang sebenar-benarnya dan Dia Pemberi keputusan yang terbaik" (al-Quran [6]: 57).

    5 Alangkah lemahnya makhluk [manusia] yang mahu masih diberi mandat untuk mencipta undang-undang; suatu penetangan terhadap fitrah!

    Lalu, hendak ke mana kita, doc?

    ReplyDelete
  2. Salam tuan,
    terlanjur saya berziarah ke blog tuan dan membaca komen dan soalan saudara Abu Faiq, izinkan saya membuat sedikit ulasan...bukan niat untuk menyangkal, tetapi untuk perbincangan lebih terperinci. Mungkin dek kerana ruangan berita tersebut tidak memungkinkan saya bercerita lebih panjang mengenai pendapat saya tersebut. Persoalan yang saudara Abu Faiq unjurkan, ke mana kita doc. Apa yang saya maksudkan "unwritten rules" bukanlah semata-mata kontrak sosial, walaupun saya setuju yang kontrak sosial adalah sebahagian daripadanya.dan seratus peratus setuju dengan pendapt saudara Abu Faiq. Selaind aripada kontrak sosial, apa yang saya maksudkan ialah, unwritten rules dalam tafsiran perlembagaan, perlembagaan hendaklah dilihat di dalam keseluruhan kerangkanya. ia tidak harus dilihat dalam konteks yang sempit dan pedantic. dalam kata lain, perlembagaan harus dilihat secara holistic, bukan hanya dengan melihat kepada beberapa cebisan peruntukan sahaja.Rule of interpretation yang biasa dipakai untuk mentafsir undang-undang biasa mungkin tidak memadai untuk digunakan dalam mentafsir perlembagaan. Dalam isu berkaitan kalimah Allah, the unwritten rules dalam mentafsir perlembagaan termasuklah dengan melihat kepada kedudukan Islam dan orang-orang Islam dalam perlembagaan. melihat kepada kuasa raja sebagai ketua agama dan juga sumpah jawatan yang di-pertuan agong untuk memelihara kedudukan bukan sahaja perlembagaan, tetapi juga agama Islam.(Petikan sumpah jawatan YdPA....Dan lagi Kami berikrar mengaku dengan sesungguh dan dengan sebenarnya memeliharakan pada setiap masa Agama Islam). Oleh yang demikian, ke mana kita seterusnya ialah memberi ruang kepada Ketua Agama untuk mengemudi hala tuju kedudukan Islam...Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  3. Assalamu 'alaikum sdra PG,

    Dan khusus kpd Dr Shamrahayu A Aziz, terima kasih banyak.

    Itulah yg sangat dinanti-nanti oleh seluruh umat: "..memberi ruang [saya nak tokok sedikit: 'amat berharap sungguh-sungguh'] kepada Ketua Agama untuk mengemudi hala tuju kedudukan lslam ..."

    ReplyDelete

PETA PELAYAR