FOLLOWERS

Thursday 28 January 2010

PELAN TRANSFOMASI KERAJAAN : PERKATAAN BANGSA / BANGSA MELAYU AKAN HILANG !


( Hari-hari yang semakin kelam )


Dalam Pelan Transfomasi derajaan ( GTP ) yang diumum oleh PM hari ini, PM ada mencadangkan agar agar penyataan bangsa dalam borang kerajaan akan dihapuskan bagi tujuan memupuk kerajaan 1Malaysia. Penyataan bangsa hanya semasa banci dan dan perangkaan sahaja akan dibenarkan.

Ini PG dengar melalui berita Terkini TV3 sebentar tadi. Dengan lain perkataan Bangsa Melayu akan hilang lagi. Bab ini PG tidak setuju sama sekali. Bangsa lain muka setuju dengan cadangan ini tetapi bukan PG yang berbangsa Melayu. Banyak sebabnya. Ini bermakna dalam Mykad juga akan hilang perkataan Bangsa : Melayu.

3. Selepas ini apa lagi yang ada nama melayu akan dihapuskan. Mungkin yang tinggal untuk bangsa Melayu dalam 10 tahun akan datang atau kurang dari itu ialah hanya " Baju Melayu " .

4. Kepada PM, jangan terlalu liberal dalam perkara ini. Ada perkara yang perlu diubah. Ada perkara yang perlu dikekalkan. Bukan perihal bangsa seseorang yang perlu diubah. Tak ada signifikannya. . PG bangga dengan Bangsa Melayu PG , walau dalam keadaan apa pun. Memupuk 1Malaysia bukan dengan menghapuskan penyataan bangsa seseorang khasnya Melayu. Melayu pemilik asal tanah ini.

5. Apa lagi selepas ini. Masih belum puas lagi pihak-pihak ini untuk merobek perkara yang berkaitan Melayu?. Apa dosa perkataan Melayu?

6. AKU TETAP BANGSA MELAYU. AKU TETAP BANGSA MELAYU, AKU TETAP BANGSA MELAYU. Berdosakan aku menjadi Bangsa Melayu?

7. Kepada PM: Fikirkanlah semula perkara ini. Banyak implikasinya dalam jangka panjang.

12 comments:

  1. baju melayu tetapi kolar nya dari cina 'mandarin collar'

    ReplyDelete
  2. PG,

    Aku akan tentang PM PENAKUT ni sampai dia letak jawatan. Dari awal lagi aku konsisten dlm blog bahawa dia ni dgn Anwar dari sudut memusnahkan orang melayu adalah sama.

    ReplyDelete
  3. Saya setuju sangat2 dengan PG. Satu hari nanti bangsa lain boleh mempermainkan orang melayu denagn berkata " AWAK BANGSA APA?" Ini akan memanjangkan lagi isu perkauman.PM Najib MESTI jadi orang yang BIJAK bukan orang yang PANDAI. Double check your think tank/advisors Dato Najib!!!

    ReplyDelete
  4. nampaknya tidaklah benar kata-kata Hang Tuah tidakan Melayu hilang didunia
    usha untok mehaposkan melayu sentiasa berterusan,apa boleh buat!dah nasip begitu.

    ReplyDelete
  5. 1Malaysia tahi kucing !!! Ini identiti apa ni si Najib nak bawak ni? Identiti china?

    Boleh tak settle kes penggunaaan Bahasa Kebangsaan yakni Bahasa Melayu dulu? Najib tak kan lah sebodoh itu untuk tidak mengetahui ramai yang kata mereka ni rakyat Malaysia tetapi tak fasih berbahasa Kebangsaan.

    Hapuskan pendaulatan bahasa asing dulu (bahasa cina dan india), biar semua rakyat Malaysia fasih berbahasa Kebangsaan (dan juga Bahasa Kedua, Inggeris) dan gunakan bahasa kebangsaan itu dalam segenap hal di bumi Malaysia ini. Ataupun hapuskan mereka-mereka yang tak mahu menggunakan bahasa kebangsaan dari bumi Malaysia ini. Bahasa-bahasa ibunda tidak boleh dijadikan sebagai bahasa rasmi dan hanaya wajar dipergunakan secara "private", bukan terbuka dimana-mana tempat dibumi Malaysia ini seperti orang2 China dok chong cheng chong cheng disegenap tempat, termasuk tempat awam.

    Tak guna punya Najib!

    ReplyDelete
  6. Salam PG, syabas dengan semangat jati Melayu tuan...... kawan sedih juga kalau kepimpinan Melayu berterusan mengikut rentak orang lain kerana mahukan sokongan...... apakah kerana undi Melayu perlu dilenyapkan ?

    ReplyDelete
  7. Ceh! Najib ni bangsa apa? Tak kan tak tau parti UMNO tu apa!

    Presiden parti UMNO yang melaksanakan dasar liberalisasi kononnya? Habis semua hak orang Melayu nak dikikiskan.

    Dulu dah komen pasal penggunaan "kaum" ni:-
    http://darahtuah.wordpress.com/2009/08/26/gugurkan-kaum-dan-agama/

    Lepas pilih Ketua Pemuda baru:-
    http://parpukari.blogspot.com/2010/01/akhirnya-exco-pemuda-umno.html

    Pilih pula Presiden UMNO yang baru. Biar ORANG MELAYU yang jadi Presidennya, bukan orang yang tak tentu apa bangsanya!!

    ReplyDelete
  8. BN akan kalah di PRU13 nanti!
    Sebab Melayu sudah benci!

    ReplyDelete
  9. Marilah kita tubuh parti baru yang dinamakan Parti Tanah melayu.UMNO,PAS dan PKR telah lama hilang perjuangan asal mereka. Para pemimpin mereka pula menjadi lemah,lembik dan penakut.Jika dilihat dari perangkaan negara kaum Melayu makin bertambah peratusan majoritinya dan kaum-kaum bukan Melayu semakin menguncup.Mereka ini hanya berjuang agenda peribadi sahaja bukannya untuk orang-orang Melayu.Jika nak pilih epal yang baik mesti petik dari pokoknya.Parti Tanah melayu ini bersifat keras dan tegas kepada orang kafir dan bukan Melayu.Pemimpin yang dipilih dari parti ini hendaklah daripada yang belum pernah menduduki mama-mana jawatan dalam parti-parti lain. Inilah syarat-syarat utamanya ini kerana kita tidak mahu orang-orang yang terlibat dan terpengaruh yang tidak baik seperti penyelewengan,menyalahgunakan kuasa,rasuah dan perangai-perangai buruk yang telah lama bersarang dalam parti-parti lain sebelum ini.Orang baru dan segar lebih diyakini dan boleh diharapkan oleh rakyat.

    ReplyDelete
  10. salam pak arif
    kita akan membantah perlaksanaan gadai ini secara besar-besaran !

    aku bangga menjadi anak melayu !

    ReplyDelete

PETA PELAYAR