FOLLOWERS

Wednesday, 7 October 2009

PERANG : GAGAH SANGAT KAH INDONESIA TU !



Berita Harian

7 okt 2009


Isu "berperang" tidak jejas hubungan Malaysia-Indonesia: TPM




PUTRAJAYA: Isu segelintir rakyat Indonesia yang dikatakan mahu "berperang" dengan Malaysia tidak akan menjejaskan hubungan di antara kedua-dua negara, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin. Sehubungan itu, Timbalan Perdana Menteri berkata Malaysia akan terus menghulurkan bantuan kemanusiaan kepada mangsa gempa bumi di Padang selagi diperlukan.

Penghuni Gua : Gagah sangatkah Indonesia untuk berperang dengan Malaysia? Atau hanya semangat dan dan dengan sedikit otak yang terpesong boleh mengalahkan Malaysia?

2. Lihat sahaja sejarah Konfrantasi Malaysia dengan Indonesia semasa zaman Sukarno dahulu. Beratus komando Tentera Indonesia di jatuhkan melalui payung terjun oleh TNI di negeri Johor. Nak melepasi separuh negeri Johor pun tak berdaya.

3. Inilah bangsa merempat dan tidak sedar diri. Kalau sekadar mempunyai bilangan yang ramai rakyat dan tenteranya tidak akan menjamin kemenangan sesebuah negara dalam perang. Kalau tentera dan rakyatnya tidak berkualiti tak usah cakap bab perang lah.

4. Apatah lagi perang di zaman moden ini. kalau setakat semangat dan bermodalkan buloh runcing dan parang bengkok serta ilmu ghaib yang diajar oleh tok-tok wali di pasentren ( sekolah Agama ) di Indonesia itu tak usah cakaplah. Kalau ada ilmu ghaib pun : mengapa Indonesia kalah kepada Belanda.

5. Sebaiknya tenaga rakyat Indonesia yang bodoh tersebut yang hendak menyerang Malaysia itu digunakan dalam usaha dunia menyelamatkan rakyat Indonesia sendiri yang dilanda gempa buminya baru-baru ini. Kuat sangatkah rakyat Indonesia ini kalau sekadar memakan kain batek, tarian pendet dan hanya berdangdut seharian untuk menyerang Malaysia? Lupakanlah.

6. Kepada Malaysia , jangan layan bangsa bodoh ini termasuk pemimpin bodoh mereka. Teruskan bantuan kemanusian kita di sana walau dalam keadaan apa sekali pun. Jangan layan lagi slogan-slogan " kita serumpun" dan sebagainya. Mereka hanya mendakwa serumpun hanya bila mengalami kesusahan. Seepas itu berulang lah semula nyanyian perang mereka . Inilah yang berlaku sejak dahulu.

7. Satu lagi perkara : Kadang kala naik menyampah juga melihat ramai sangat pemimpin dan rakyat Malaysia ini , kalau berjumpa dengan rakyat dan pemimpin Indonesia , mereka cukup bangga berkomunikasi dalam bahasa Indonesia walaupun berada di bumi Malaysia. Begitu juga dalam setengah rancangan -rancangan TV di Malaysia. Pengacaranya pun tak habis-habis menggunakan bahasa Indonesia tanpa rasa malu.

8. Naik menyampah dan meluat kita semua melihat dan mendengarnya.

14 comments:

  1. sama !! gua pun anti gila dah ni ... kita tunggu esok 8/10 datang tak pendekar mustar and mambang beliau masuk malaysia ni ngan buluh runceng ...


    oh yerr ... x yah bawak buluh runcengg , beratt .. kat malaysia ni pun bnyak buluh ... muhhahhahahah

    ReplyDelete
  2. Cubalah lihat berapa kerat yg dok menyalak kat sana tu yg bersusah payah pi tolong kat Padang tu...Jgn harap lah..
    Kesian melihatkan keadaan mereka sampai begitu buta dalam hal2 remeh yg diperjuangkan..
    Mudah lupa budi yg diberikan...
    Bertapa ramai yg bersyukur dapat datang (samada secara halal atau haram) ke Malaysia untuk mencari rezeki buat menyara kehidupan mereka serta keluarga di Indonesia sana...
    Hisss..payah!!! kalau dah buta dan sombong pulak tu..

    ReplyDelete
  3. boleh masuk syurga ke mempertahankan tarian pandet/batik tu?Bodoh punya indon

    ReplyDelete
  4. berperang dengan Malaysia? adakah mereka ni mempunyai peralatan perang moden yang aku tau peralatan perang mereka semua zaman tok nun dah berkarat ..... amacam ni ??????
    fikir2kan lah ...........

    ReplyDelete
  5. pasal tarian pandet tu sampai mau berperang? sudah lah wak kang indon cermin muka tu sikit ...... malu lah sikit

    ReplyDelete
  6. Mungkin yang bodoh ini telah mengantikan solat 5waktu mereka dengan tarian2 pendet ni kut?

    Ilmu hitam? Nih semua Islam ker? Bertuhankan dengan sihir jembalang iblis ker?

    Itu pasal ramai yang datang secara haram, sesat kat kelab karaoke, dangdut atau jadi isteri haram Apek2 sementara kat Kampung sudah bersuami dan beranak pinak.

    Si suami kat Kampung duk tunggu duit Haram wanita mereka nih ler sementara habiskan masa menari pendet dan pukul angklung kat sana?

    Agaknya agen Yahudi kasi ongkos USD20 sebulan untuk menjadi kuli mereka supaya datang serang Negara Islam kut? Hai, kat Kampung, nak dapat sebulan USD1 pun susah kan? Apa lagi.. jadi barua Yahudi ler asalkan dapat USD!!

    Elok bila mereka sampai, kita sediakan Rotan, kasi rotan pontot suruh balik sekolah dan belajar baca ABC dulu!!

    Rotan

    ReplyDelete
  7. Salam Tuan Arif Omar,

    Esok kami di Sarawak dah bersedia nak sambut kedatangan "pelancongan perang" Indonesia ke Sarawak.

    Banyak kawan-kawan saya akan menunggu di sepanjang sempadan Kalimantan-Sarawak. Kawan saya ada di dekat Pulau Nunukan, di Serikin juga.

    Mereka kononnya dikatakan akan menyerang Sarawak menerusi Pontianak hehehe...dan Sabah melalui Pulau Nunukan di Kalimantan Utara... ! nak tengok samada itu sama saja dengan angan-angan mat jenin Anwar Ibrahim dengan 16 Septembernya manakala BENDERA dengan angan2 8 Oktober mereka...

    ReplyDelete
  8. salam penghuni gua,
    terima kasih di atas artikel kali ini,semua yang terbuku dihati semua dah diluahkan dengan cantik sekali bahasanya oleh saudara.Cuma nak tambah sikit kenapa tv kita yang free atau berbayar masih taksub dengan mereka, agaknya tulah mereka naik tocang..nak tanya tempe pun nak dipatenkan kah?

    ReplyDelete
  9. semua tu kawan-kawan Anwar. Anwar kan bawak cerita buruk negara ke luar....Entah apa yang diceritakan oleh bung Nuar pada indon2 tu.....hehehe...marah bebenor nampaknya

    ReplyDelete
  10. Sebenarnya mereka ni dalam keadaan miskin, kelaparan dan takder punca rezeki, jadi ambil peluang kononnya nak PERANG... Sebenarnya mereka nak datang merompak duit dan harta.. bawak lari balik.. Penyamun menyamar perajurit Negara Indon! Cis..

    Wow, dulu puak Filipino, datang serang guna bot, rompak pekan2 Lahad Datu/Semporna..

    Nah Marin kita kasi kejar.. masa tu belum ada batallion Askar lagi kat sana.

    Captain Hook

    ReplyDelete
  11. idon nak serang swk ke ? pakai apa? buluh runcing ka.. nak cabar swk, penuh balik la gantungan kepala kat ruai rumah panjang tu nanti. indon2 ilmu tak seberapa pun bangga.. tak payah la..buang angan2 tu bantu rakyat kamu yg kena musibah. makan pun org beri ada ati anjing tul la..

    ReplyDelete
  12. sebagai WNI saya amat menyesalkan atas tindakan segelintir,org2 yg berpikiran songsang(minta maaf la)tdk rasional,yg hanya bisa berpikir dg OTOT bukan OTAK atau logika...semoga semua pembaca GUA bisa lebih memahami,agar hub.kedua-dua negara tetap terjalin dg baik dgn penuh kerjasama...

    kita smua sedia maklum bahwa san'nya smua ini adalah perbuatan anasir2 Dajjal,yg ingin memecah belah kan umat islam..dan kedua2 negara yakni indonesia-malaysia...


    we are brothers n sisters in our skin

    peace n love.....!

    ReplyDelete
  13. Heh..
    Tah ape2.
    Bagus2 berdamai, nak perang..
    Bagus2 hidup, nak kojol(mati)..
    Pelik manusia zaman sekarang..:)

    ReplyDelete

PETA PELAYAR